رضایت شغلی

رضایت از شغل

رضایت از شغل معیاری برای اندازه‌گیری میزان لذت یا رضایت فرد از شغل خود طبق مولفه‌های رفتاری، شناختی و عاطفی است. در واقع آن را می‌توان به دو دسته ررضایت از شغل درونی و رضایت از شغل بیرونی تقسیم کرد.

رضایت از شغل درونی بر نوع کاری که در حال انجام است و وظایف مرتبط با شغل تمرکز دارد. درحالی‌که رضایت از شغل بیرونی بر شرایط کاری مانند محیط، سرپرست، دستمزد و همکاران متمرکز است. داشتن رضایت از شغل بالا هم برای کارمند و هم برای کارفرما مفید است و می‌تواند یک شرکت را از طریق افزایش وفاداری کارمندان، بهره‌وری و سود خالص در مسیر پیشرفت قرار دهد.

مطمئنا اگر کارمندی از کار خود احساس رضایت کند، با تمام تلاش به‌دنبال پیشرفت و جبران خسارت‌های شرکت پیش می‌رود. این مسئله روی زندگی عادی او نیز اثرات مفیدی دارد. چراکه ررضایت از شغل یک شاخص کلیدی از رفاه کارمندان است.

مطالعات ثابت کرده‌اند افرادی‌که از شغل خود لذت می‌برند، رضایت کلی بیشتری از زندگی خود دارند. زیرا شغل بخش مهمی از زندگی همه انسان‌ها است و رابطه بین رضایت از شغل و زندگی دوطرفه است. در ادامه به جزئیات بیشتری از این مسئله اشاره خواهیم کرد.

رضایت از شغل چه تاثیری بر روی رضایت از زندگی ما دارد؟

از آنجایی ‌که رضایت بر بهبود شرایط روانشناختی کارکنان از جمله احساس هویت، سلامت و شادی تاثیر مثبت می‌گذارد، باعث می‌شود که کارمندان سخت‌کوش‌تر شوند و بازده عملکرد خود را افزایش دهند.

تجربه نشان داده است که یک کارمند شاد و راضی همیشه انگیزه دارد که مشارکت بیشتری داشته باشد. اما یک کارمند ناراضی بی‌حال است، اشتباه می‌کند و به نوعی سربار شرکت است. مطمئنا این مسائل در زندگی روزمره نیز خود را نشان می‌دهند و در نبود رضایت از شغل بروز مشکلات روانی زیر طبیعی است:

/ تحریک‌پذیری و بی‌قراری

/ عصبانیت و پرخاشگری

/ اضطراب و استرس مداوم

/ کاهش اعتماد‌به‌نفس

/ کاهش عزت نفس

/ افسردگی

/ احساس انزوا و پوچی

بنابراین نمی‌توان اثرات عدم رضایت را بر زندگی عادی نادیده گرفت. فردی‌که رضایت از شغل بالایی دارد مطمئنا با قدرت تمام برای بهبود سایر جنبه‌های زندگی خود نیز تلاش خواهد کرد.

رضایت از شغل چه جوانبی دارد؟

روانشناسانی که روی مسئله رضایت از کار مطالعه می‌کنند، دریافتند که یافتن معنا در کار برای رسیدن به رضایت از کار و شغل و ارائه عملکرد خوب مهم است. کار پرمعنا هم برای کارمند و هم برای کارفرما اهداف عمیق‌تری ایجاد می‌کند.

البته القای رضایت در کارمندان، خیلی هم کار آسانی نیست. چراکه رضایت هر کارمند به عوامل خاصی بستگی دارد و آنچه یک کارمند را خوشحال می‌کند، ممکن است دیگری را ناامید کند. به‌همین‌دلیل، محققان پس از بررسی‌های مداوم به این نتیجه رسیده‌اند که عوامل زیر در بروز رضایت شغلی موثر هستند و باید کارفرمایان با توجه به این عوامل دست به اقدام بزنند.

۱. مزایا و شرایط کار

یکی از بزرگترین عوامل موثر در رضایت، مزایایی است که به یک کارمند داده می‌شود. مطمئنا کارمندی که حقوق خوب، مشوق‌ها، پاداش‌ها، خدمات بیمه و غیره دارد در مقایسه با کارمندی که از این مزایا بهره‌مند نیست، از شغل خود راضی‌تر است. فراهم کردن یک محیط کار سالم نیز به ارزش کار و حضور کارمند می‌افزاید.

۲. تعادل زندگی کاری

هر فردی تمایل دارد که علاوه‌بر داشتن یک محل کار خوب، به او اجازه داده شود تا زمانی را با خانواده و دوستان خود بگذراند. رضایت از شغل برای کارمندان اغلب ناشی از یک سیاست تعادلی خوب در زندگی کاری است. این امر کیفیت زندگی کارکنان را بهبود می‌بخشد.

۳. احترام و شناخت

هر فردی اگر در محل کار خود مورد احترام باشد و از موفقیت‌های او قدردانی شود، احساس انگیزه پیدا می‌کند. از این رو شناخت صحیح روحیه کارمندان، یکی از عوامل موثر در رضایت است.

۴. امنیت شغلی

اگر به یک کارمند اطمینان داده شود که شرکت حتی اگر در شرایط ورشکستگی باشد به شرایط شغلی او ضربه‌ای وارد نمی‌شود، بدون نگرانی در جهت بهبود کیفیت کار خود پیش می‌رود. امنیت شغلی یکی از دلایل اصلی رضایت کارکنان است.

۵. چالش‌ها

فعالیت کاری یکنواخت می‌تواند منجر به نارضایتی کارکنان شود. از این رو، مواردی مانند چرخش شغلی، غنی‌سازی شغلی، توسعه شغلی و غیره می‌توانند به رضایت شغلی کارکنان کمک کنند.

۶. رشد شغلی

کارمندان همیشه از رشد شغلی خود را به‌عنوان یک اولویت مهم در زندگی یاد می‌کنند. بنابراین، اگر یک شرکت به کارمندان کمک کند و نقش‌های شغلی جدیدتری به آن‌ها بدهد، رضایت شغلی را نیز افزایش می‌دهد.

چطور می‌توان رضایت از شغل را بالا برد؟

بهتر است بدانید که فقط این کارفرمایان نیستند که وظیفه القا و افزایش رضایت شغلی بیرونی را دارند. بلکه شما به‌عنوان یک کارمند یا دارای شغل آزاد نیز باید به فکر ایجاد و افزایش رضایت شغلی درونی خود باشید. در ادامه به مولفه‌های موثر در این زمینه اشاره خواهیم کرد:

/ هر روز کاری را انجام دهید که دوست دارید. در واقع چیزهای کوچکی را در مورد شغل خود کشف کنید که شما را خوشحال می‌کنند.

/ با همکاران پرانرژی معاشرت کنید. هیچ‌چیز به اندازه معاشرت با افرادی‌که در دریایی از منفی‌گرایی غوطه‌ور هستند، بر رضایت شما تأثیر نمی‌گذارد.

/ برای مبارزه با احساس خستگی روزانه یک ناهار سبک و مغذی بخورید. شاید مسخره به نظر بیاید، اما نوع تغذیه روی افزایش رضایت موثر است. هیچ‌چیز به اندازه یک ناهار سنگین و ناسالم باعث خستگی شما در طول کار نمی‌شود. برای مبارزه با احساس خستگی، میان‌وعده‌های سالم بخورید تا بتوانید انرژی خود را در طول روز حفظ کنید.

/ هر روز کاری را انجام دهید که می‌دانید در آن مهارت کافی دارید. مطمئنا انجام شایسته یک کار و کسب نتایج دلخواه به شما احساس برتری می‌دهد. مطمئنا این مسئله به‌مرور باعث افزایش رضایت خواهد شد.

/ یک رابطه خوب و حمایتی با رئیس خود ایجاد کنید. شما مسئول نوع روابط با رئیس خود هستید و این مسئله روی افزایش رضایت و رسیدن به اهداف نهایی موثر است.

/ به دنبال یک نیروی درونی برای تغییر باشید. اگر لازم است برای برای برنامه‌ریزی رویدادهای سرگرم‌کننده و انگیزشی اقدام کنید.

/ برای ایجاد رضایت مثبت تلاش کنید. به‌محض بروز احساس خستگی، با یک احساس یا رفتار مثبت و نشاط‌آور به مبارزه با آن بروید. مثلا فهرستی از تمام کارهایی که در این هفته انجام داده‌اید تهیه و خود را شگفت‌زده کنید.

/ برای افزایش رضایت بر اهمال‌کاری غلبه کنید. سعی کنید به‌جای تعلل و بهانه‌گیری با مشارکت بیشتر پیش بروید.

/ در بین وظایف خود استراحت‌های کوچک و مکرر داشته باشید.

/ برای افزایش رضایت، سعی کنید هر روز به چندین هدف جدید دست یابید.

چطور یک مربی زندگی می‌تواند رضایت از شغل ما را ارتقا دهد؟

همانطور که مشاوران شغلی کمک زیادی به بهبود شرایط شرکت و افزایش رضایت شغلی بیرونی کارمندان می‌کنند، وجود مربیان زندگی نیز تاثیر زیادی بر ایجاد و افزایش رضایت شغلی درونی دارد. توصیه می‌کنیم اگر با وجود رعایت نکات ذکر شده در این مطلب هنوز به رضایت کافی نرسیده‌اید، حتما با یک روانشناس یا روان‌درمانگر مشورت کنید.

او می‌تواند پس از بررسی کامل همه جنبه‌ها و مشکلات روانی شما، به کمک تجربیات و علم خود به شما کمک کند تا مرحله‌به‌مرحله به‌سوی کسب رضایت و افزایش بهره‌وری خود پیش بروید. مطمئنا اگر حتی نیاز به تغییر شغل باشد، این مسئله به شما گوشزد خواهد شد. از این فرصت عالی بهره‌مند شوید!

منابع:

https://www.mbaskool.com/business-concepts/human-resources-hr-terms/4394-job-satisfaction.html

https://www.upcounsel.com/job-satisfaction

https://www.thebalancecareers.com/feeling-weary-1917962

0 دیدگاه
دیدگاه تان را بنویسید نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد